عیب یابی یخچال و فریزر گلسان

تست و بررسی علل همگن نبودن دما در یخچال و فریزر گلسان

در این مقاله قصد داریم تا به عیب یابی یخچال و فریزر گلسان بپردازیم. همانطور که قبلا اشاره شد، سماسرویس به صورت رسمی تعمیر یخچال و فریزر گلسان در مشهد را انجام می دهد. با تکیه بر متخصصان و سرویس کاران مجاز یخچال و فریزر گلسان توانسته ایم تا رضایت مشتریان محترم را در این زمینه کسب نماییم.

رخداد این مشکل هم می تواند بنا به دلایل فنی باشد و یا بنا به رعایت نکردن برخی از موارد اصولی استفاده از یخچال و فریزر گلسان باشد.

عدم تنظیم درست درجه دما یخچال و فریزر گلسان

  • یخچال و فریزر را در دمای درست تنظیم نکرده اید.
  • یخچال و فریزر گلسان در شرایط زمستانی و تابستانی نیاز دارد تا دمای متفاوتی برای آن در نظر گرفته شود.
  • معمولا در زمستان دما را بر روی 4 یا 5 و در تابستان دما یخچال و فریزر را بر روی 2 یا 3 درجه تنظیم کنید.

وجود مواد غذایی بیش از حد داخل یخچال و فریزر گلسان

این مورد مشکلات زیادی را برای یخچال و فریزر موجب می شود.

  • اول اینکه میزان هوای کمتری در یخچال و فریزر تولید می شود و هر بار با باز و بسته شدن یخچال و فریزر این میزان هم خارج می شود.
  • دوم اینکه برخی از مواد غذایی امکان دارد سرما ساز های یخچال و فریزر را مسدود کنند.
  • بسته های بزرگ را نباید در انتهای یخچال و فریزر و هوا سازهای آن قرار دهید.

خرابی لاستیک درب یخچال و فریزر گلسان

  • اگر درب یخچال و فریزر شما به خوبی بسته نشود ، به مرور زمان برودت از بین میرود و در نتیجه سرمای مطلوبی نخواهد داشت.
  • اگر مشکلی در لاستیک درب یخچال و فریزر وجود داشته باشد ، درب به خوبی چفت نمیشود.
  • بنابراین اگر با مشکل سرد نشدن یخچال و فریزر مواجه شدید ؛ حتما لاستیک در یخچال و فریزر گلسان است یخچال و فریزر گلسان خود را چک نمایید.

معیوب بودن کمپرسور و رله یخچال و فریزر گلسان

  • کمپرسور یخچال و فریزر گلسان با تبدیل گاز به مایع و پمپاژ آن به اواپراتور باعث خنک کردن یخچال و فریزر می شود.
  • اگر کمپرسور یا رله آن به هر دلیل آسیب ببیند ، فرایند خنک کردن یخچال و فریزر گلسان انجام نمی شود.
  • همچنین اگر رله کمپرسور یخچال و فریزر خراب باشد ، موتور یخچال و فریزر قادر به شروع کار نیست و در نتیجه با مشکل عدم سرمای یخچال و فریزر گلسان مواجه خواهید شد.

عدم کارکرد فن اواپراتور یخچال و فریزر گلسان

وظیفه اصلی موتور فن اواپراتور همگن کردن هوای موجود داخل دستگاه و به گردش در آوردن سرمای تولید شده توسط اواپراتور به محیط داخلی دستگاه می باشد . در صورت عدم کارکرد این قطعه سرمای تولید شده در اواپراتور به محیط منتقل نمی گردد و باعث گرم شدن دستگاه می شود .

کمبود گاز یخچال و فریزر گلسان

  • اگر گاز یخچال و فریزر گلسان شما کم باشد ؛ باعث برودت کم در یخچال می شود.
  • همچنین در نظر داشته باشید که گاز کم باعث یکسره کار کردن کمپرسور یخچال و فریزر می شود.
  • در نتیجه به مرور زمان باعت سوختن کمپرسور می شود.

تعمیر و تعویض موتور یخچال و فریزر گلسان

تعمیر و تعویض موتور باید پس از شستشوی کامل لوله های دستگاه که حاوی روغن و ذرات معلق ناشی از سوختن کمپرسور می باشد انجام گیرد ، ابتدا گاز داخل دستگاه با رعایت نکات ایمنی و تخصصی خارج نموده و تمام لوله ها را با مواد مخصوص شستشو داده سپس موتور جدید را جایگزین و لوله ها را با دقت جوشکاری کرده ، سپس دستگاه را وکیوم و شارژ گاز می نماییم .


وکیوم و شارژ گاز یخچال و فریزر گلسان

شارژ گاز باید پس از وکیوم کامل که باعث ایجاد خلا در سیستم گردیده انجام گیرد ، زیرا اگر هوای موجود در لوهای داخل و بیرون دستگاه تخلیه نشود این هوا با گاز مبرد ترکیب شده و باعث جلوگیری از تولید برودت می شود . به همین دلیل برای شارژ گاز به صورت تخصصی حتما باید در ابتدا دستگاه را وکیوم کامل نمود و پس از این مرحله مقدار دقیق گاز تعیین شده توسط کارخانه را به دستگاه تزریق کرد .

سوختن و یا از فشار افتادن موتور یخچال و فریزر گلسان

موتور یا کمپرسور وظیفه کمپرس یعنی فشرده کردن گاز مبرد به منظور تولید برودت را دارد که مقدار این عمل به قدرت کمپرسور وابسته است ؛ در صورت از فشار افتادن موتور از میزان قدرت آن کاسته شده و در صورتی دیگر ممکن است سیم پیچ الکتریکی آن دچار آسیب باشد که در هر دو صورت سبب به گرم شدن دستگاه شده و تنها راه اقدام به تعویض موتور می باشد .

وجود روغن در لوله های یخچال و فریزر گلسان

گاز مبرد تنها زمانی میتواند باعث عملیات تبرید و سرد شدن دستگاه شود که کل لوله های درونی و بیرونی دستگاه عاری از هرگونه روغن و چربی بوده باشند ، زیرا گاز مبرد به روی دیواره داخلی لوله های اواپراتور تولید برودت می نماید که وجود روغن به روی دیواره داخلی در لوله ها باعث جلوگیری این عمل می گردد .

نشت گاز از لوله های یخچال و فریزر گلسان

دلایلی مختلفی از قبیل اکسید شدن یا پوسیدگی لوله ها ، ضربه خوردن یا شکستگی لوله ها در اثر جابجا شدن دستگاه وجود دارد که باعث از بین رفتن وکیوم و خالی شدن گاز گردیده که پس از بررسی و پیدا شدن محل نشت گاز باید ابتدا نشتی آن قسمت را برطرف نمود و پس از آن اقدام به وکیوم و شارژ گاز مجدد شود .

خرابی فیلتر درایر گاز یخچال و فریزر گلسان

درون فیلتر درایر گاز دانه های ریزی قرار گرفته شده که ظرفیت جذب رطوبت و ریز گردها را دارد ، زیرا در جایی که رطوبت وجود داشته باشد گاز مبرد خواص شیمیایی خود را از دست می دهد و دیگر قادر به تولید برودت نخواهد بود .

مسدود شدن لوله موئین یخچال و فریزر گلسان

گاز مبرد پس از اینکه تحت کمپرس قرار گرفت در هنگام عبور از لوله موئین فشار بسیار بالایی پیدا نماید که توانایی تولید برودت را داشته باشد ؛ به دلیل قطر داخلی بسیار کم لوله موئین ، این قطعه استعداد بیشتری در مسدود شدن توسط عوامل محیطی مانند ذرات معلق و ریز گردها را دارد .

خرابی شیر برقی گاز یخچال و فریزر گلسان

شیر برقی گاز وظیفه تعیین مسیر چرخش گاز مبرد بین قسمت یخچال و قسمت فریزر را بر عهده دارد ، خرابی این قطعه حالت های مختلفی دارد و باعث ایجاد یکی از حالت های که هر دو مسیر وصل یا هر دو مسیر قطع و یا تنها یک مسیر وصل بوده باشد می گردد ؛ لازم به ذکر است که تشخیص معیوب بودن و خرابی این قطعه نیازمند به دانش علمی و فنی و تخصص بالا است.

شارژ گاز یخچال و فریزر گلسان

شارژ گاز یخچال و فریزر گلسان به علت های متفاوتی می تواند مورد نیاز باشد ؛ برای نمونه آسیب دیدن لوله انتقال سرمای یخچال و فریزر گلسان می تواند باعث تخلیه گاز یخچال و فریزر گلسان شود و شما نیاز به شارژ گاز یخچال و فریزر گلسان خود داشته باشید.گاز یخچال و فریزر خطرناک است و حتما باید توسط تعمیرکار مجاز، ماهر و آموزش دیده نشت یابی ، وکیوم و شارژ گاز انجام گردد.


روش هایی برای نشت یابی در عملیات شارژ گاز یخچال و فریزر گلسان

      نشت یابی گاز یخچال و فریزر با استفاده از محلول کف صابون
      نشت یابی گاز یخچال و فریزر با مشعل هالید
      نشت یابی گاز یخچال و فریزر با نشت یاب الکترونیکی

مجدد تاکید می نماییم که نشت یابی صحیح و اصولی بسیار مهم است و باعث میشود از اضافه کاری پرهیز نمایید اگر به درستی نشت یابی و طبق استاندارد یخچال و فریزر را شارژ گاز نمایید ، به حفظ کیفیت دستگاه خود کمک نموده اید قبل از بریدن لوله های کندانسور ، به تمام اتصالات کمپرسور ، کندانسور و اواپراتور کف و صابون بزنید اگر حباب مانند مشاهده کردید ، در آن قسمت نشتی گاز وجود دارد و حتما باید آن بخش را ترمیم و تعمیر نمایید؛ هنگام تزریق گاز به لوله های رفت و برگشت توجه نمایید اگر میزان زیادی گاز تزریق نمایید باعث یخ زدن لوله ها میشود اگر هنگام شارژ گاز یخچال و فریزر ، گاز کمی تزریق نمایید باعث یکسره کار کردن موتور می شود.

علل برفک زدن یخچال و فریزر گلسان

از دلیل برفک زدن به سه مورد مهم می توان اشاره نمود:


نخستین دلیلی که بسیار واضح است این است که اگر هوای خنک با هوای گرم یا مرطوب که از خارج یخچال و فریزر وارد می شود، برخورد داشته باشد، در نقطه اختلاط این دو جریان، برفک به وجود می آید. و توجه داشته باشید اگر برفک ها آب نشوند، به مرور سخت شده و یخ می بندند که در نتیجه آن یخ زدن یخچال و فریزر را در پی خواهد داشت. البته یخ زدن داخل یخچال و فریزر می تواند مستقیما از یخ زدن آب و… نیز باشد.


دومین دلیلی که برفک زدن را موجب می شود خرابی سیستم برفک زدا می باشد؛ این سیستم شامل چند قطعه که هماهنگ با هم به هدف از بین بردن برفک های موجود در اواپراتور فعالیت می کنند. و در صورتی که هر کدام از این قطعات دچار آسیب باشند باعث آن شده که در سیستم برفک زدا خلل ایجاد کرده و باعث برفک زدن و یخ زدن می گردد.


اما سومین دلیلی را که می توان برای برفک زدن یخچال و فریزر گلسان نام برد خرابی لاستیک دور درب یخچال و فریزر است. اگر لاستیک در بخشی دچار شل شدگی، پارگی یا سایش شده باشد، به طوری که امکان ورود هوا و رطوبت محیط به درون یخچال و فریزر باشد، احتمال برفک زدن بالا خواهد بود. در این مواقع باید اقدام به تعمیر یا تعویض لاستیک دور درب یخچال و فریزر خود نمایید.

تعمیر یخچال فریزر گلسان در مشهد

تعمیر برد یخچال و فریزر گلسان

در صورت خرابی برد در پروسه عیب یابی یخچال و فریزر گلسان، واحد متخصص الکترونیک سما سرویس به صورت کاملا تخصصی برد الکترونیکی دستگاه شما را تعمیر نموده تا علاوه بر حفظ شدن تمام کارایی دستگاه به صورت فابریک ، به نسبت خرید برد جدید هزینه بسیار کمتری را بپردازید.

تعمیر برد نمایشگر یخچال و فریزر گلسان

برد نمایشگر وظیفه انتقال اطلاعات و دستورات کاربر را با استفاده از کلید های موجود که به روی برد نمایشگر قرار دارند را بر عهده دارد ، همچنین اطلاعاتی از نحوه کارکرد دستگاه را به روی صفحه نمایشگر نشان می دهد .

تعمیر برد تعذیه و فرمان یخچال و فریزر گلسان

برد تغذیه و فرمان وظیفه کنترل کارکرد تمام قطعات را بر عهده دارد به نحوی که با استفاده از اطلاعات سنسورها دمای مورد نظر آن قسمت را شناسایی کرده و با برنامه ای که توسط شرکت به روی آی سی ریخته شده مطابقت می دهد و به این ترتیب کارکرد هر کدام از قطعات را کنترل می نماید .

تعمیر برد اینورتر یخچال و فریزر گلسان

برد اینورتر وظیفه راه اندازی و کنترل قدرت کمپرسور اینورتر را دارند ، این نوع کمپرسور ها با مصرف انرژی بسیار کم و کارایی بسیار زیاد برای عملکرد خود به برد اینورتر نیازمند هستند .

تعمیر برد الکترونیکی یخچال و فریزر گلسان

برد الکترونیکی کلیه عملیات لازم از قبیل زمان بندی برای روشن و خاموش شدن و همچنین کارکرد صحیح قطعات در سیستم را با دریافت و پردازش اطلاعات بر عهده دارد .

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تا با بررسی هرچه دقیق تر عیب یابی یخچال و فریزر گلسان اطلاعات کافی به شما کاربر گرامی ارائه کرده باشیم.

همچنین شما می توانید همراه با تماس با تیم فنی ما از مشاوره به لحظه کارشناسان فنی مجموعه استفاده نمایید.



ثبت در خواست تعمیرات


برای ثبت در خواست تعمیرات توسط تعمیرگاه مجاز مرکزی با شماره تماس مستقیم 09150011134 ارتباط برقرار کرده تا در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیرکار مجاز را به محل شما اعزام نماییم و پس از بازدید اولیه و تشخیص عیب ، شما را نسبت به ایراد و همچنین هزینه های مربوطه مطلع کنیم تا در صورت صلاح دید شما اقدام به تعمیر در منزل شما نماییم .

ویژگی های سما سرویس

متخصصان با تجربه

متخصصان با تجربه

تکنسین های این مجموعه دارای میانگین ۱۱ سال تجربه کار عملی در حوزه تعمیرات می باشند و هر ساله با گذراندن دوره های عملی و آشنایی با جدیدترین مدل های لوازم خانگی ، مناسبترین فرد جهت تعمیر لوازم خانگی شما می باشند.

گارانتی خدمات

گارانتی خدمات

سما سرویس بر خلاف دیگر شرکت ها که نقش واسطه ای میان مشتری و تکنسین داشته و هیچگونه تعهدی نسبت به خدمات ارائه شده توسط تکنسین ندارند، مسئولیت تمامی خدمات و تعمیرات ارائه شده را با گارانتی ۱۸۰ روز به عهده میگیرد.

سرعت در ارائه خدمات

سرعت در ارائه خدمات

با توجه به اینکه تکنسین های سما سرویس در سراسر شهر و در نزدیکی محل کار یا زندگی شما حضور دارند امکان ارائه خدمات به شما در همان روز فراهم شده است.

هزینه های منصفانه

هزینه های منصفانه

تمامی هزینه های دریافتی از شما منصفانه و تحت نظارت این مجموعه می باشد. حدود قیمت نیز پیش از انجام کار به شما اعلام شده و تمامی هزینه ها، پس از پایان کار از شما دریافت خواهد شد.

اولویت با تعمیر خدمات

اولویت با تعمیر خدمات

با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، اولویت تکنسین های ما با تعمیر قطعات دستگاه بوده و تنها در شرایطی که امکان تعمیر قطعه وجود نداشته باشد، اقدام به تعویض و استفاده از قطعات اورجینال می نمایند.